billigt skräp från temu

Den dolda kostnaden bakom billiga klick och kritisk granskning av Temu och Shein

De kinesiska e-handelsplattformarna Temu och Shein har på kort tid etablerat sig som dominant kraft i global e-handel. Med lockpriser, aggressiv marknadsföring och oemotståndliga rabattkampanjer har de fångat miljontals konsumenter i Europa och Nordamerika. Men bakom denna till synes framgångsrika affärsmodell gömmer sig en mörk verklighet som många konsumenter och företag väljer att blunda för.

Oärliga konkurrensvillkor

Temu och Shein konkurrerar inte på samma villkor som europeiska e-handlare. Deras priser är ofta så låga att de inte täcker kostnaderna för produktion, frakt och hantering om samma affärsmodell skulle försökas i Europa. Det handlar om dumpning. Genom att utnyttja låga arbetskraftskostnader, bristfälliga miljökrav och massproduktion av tveksam kvalitet pressas priserna till nivåer som få västerländska aktörer kan mäta sig med.

Plattformarna kringgår dessutom ofta skatter och tullar genom småpaketsregler och missbruk av momsundantag. Detta snedvrider konkurrensen och undergräver förtroendet för det regelverk som seriösa e-handlare förhåller sig till. Samtidigt ser konsumenten bara det billiga priset i appen och reflekterar sällan över vad det faktiskt kostar att leverera en klänning för 30 kronor från Kina till Sverige inom ett par dagar.

Bristande transparens och etik

Temu och Shein är inte bara billiga. De är även notoriskt slutna när det gäller insyn i produktion, arbetsvillkor och leverantörskedjor. Rapporter om slavliknande arbetsförhållanden, underbetalda arbetare och fullständig avsaknad av facklig organisering är vanliga. Företagen vägrar ofta ge tydliga svar på frågor om var och hur produkterna tillverkas.

Många europeiska konsumenter talar om ”fast fashion” som ett miljöproblem, men när Shein säljer kläder för priser så låga att de bokstavligt talat är billigare än engångsartiklar, tas inte klimatfrågan på allvar. Produkten är designad för att användas en gång och sedan kastas. Det är en affärsmodell som direkt motverkar hållbar konsumtion.

Vem äger datan?

En annan oroande aspekt är hur Temu och Shein hanterar användarens personliga data. Båda apparna kräver omfattande åtkomst till mobilens information och har ifrågasatts av experter för att samla in data som inte kan motiveras utifrån affärsverksamheten. I en värld där dataskydd är en av de viktigaste frågorna för konsumenter och företag är detta ett stort problem. Vad används datan till? Vilka delar av informationen delas vidare? Och hur skyddas den från att hamna i fel händer?

Ett problem för hela branschen

Temu och Shein är symptom på ett djupare strukturellt problem. När pris och hastighet är de enda parametrarna som räknas, trängs ansvar, etik och kvalitet undan. Det blir svårt för seriösa aktörer att hålla sig konkurrenskraftiga när konkurrenterna inte spelar efter samma regler. Och det blir svårt för konsumenten att göra medvetna val när informationen är bristfällig eller vilseledande.

Det är hög tid att både konsumenter och beslutsfattare vaknar. Om europeisk e-handel ska kunna konkurrera på rättvisa villkor måste lagstiftning, tåggranskning och konsumentupplysning intensifieras. Plattformar som Temu och Shein bör granskas för hur de hanterar tullar, data, miljö och arbetsvillkor. Det handlar inte bara om e-handel. Det handlar om vilket samhälle vi vill ha. Ett samhälle där ansvar och kvalitet premieras, inte straffas.